Le Fanu Joseph Sheridan - Carmilla(1).pdf
Le Fanu Joseph Sheridan - Carmilla(1).pdf Rozmiar 424 KB |
Portret kobiety fatalnej jako wampira sięga czasów romantycznych w dużej mierze pod wpływem legendy Byrona. W pierwszej połowie XIX wieku wampirem był mężczyzna jako okrutny kochanek. Role się odmieniły i kobieta staje się wampirem, tj. w zapoczątkowującej nowożytny prąd wampiryczny balladzie Goethego "Narzeczona z Koryntu". Portret kobiety - wampira fin de si'ecle'u nakreślił Baudelaire ("Szczątki" 1866), odzwierciedlając kobietę jako wijącą się żmiję pełną skrajnych sprzeczności: skromna i rozpustna, krucha i krzepka. W filmie pojawia się kobieta fatalna - 'vamp'. Słowo to powstało dla określenia aktorki duńskiej, która przybrała sobie imię Theda Bara. Miała przeczuwać fatalizm swej filmowej postaci, gdyż pseudonim jej był anagramem słów arab death - śmierć arabska.